Hur flyttar jag File it! till en ny dator?

Lägg in frågor om File it! så får du svar av Vektor.
Post Reply
Lisa Ek

Hur flyttar jag File it! till en ny dator?

Post by Lisa Ek »

Hej!

Jag har äntligen bytt ut min fem år gamla dator mot en ny bärbar. Hur flyttar jag över programmet och alla patienter?

mvh
Lisa
Admin
Site Admin
Posts: 29
Joined: 2008-06-11, 08:30
Location: Saltsjöbaden
Contact:

Post by Admin »

Hej Lisa!

Det är lätt att flytta File it! från en dator till en annan. Det är bara att flytta över mappen FILE_IT som ligger på C:. Du kan använda ett vanligt usb-minne.

Notera att mappen alltid skall ligga direkt under Lokal disk C: och heta FILE_IT.

Det kan vara smidigt att sedan skapa en ny genväg (start -ikon) och lägga den på skrivbordet. (Det gör du genom att öppna Den här datorn, C:, File_it och sedan högerklicka på FILE_IT (eller FILE_IT.exe som applikationen heter) och sedan välja Skicka till skrivbord (skapa genväg). En ny ikon dyker då upp på ditt skrivbord. Dennna kan du starta File it! med.)
Med vänliga hälsningar
Henrik Riccius
Admin
Site Admin
Posts: 29
Joined: 2008-06-11, 08:30
Location: Saltsjöbaden
Contact:

Post by Admin »

Hej!

Vill du ha en detaljerad beskrivning kommer den här...

Målet då man skall flytta File it! från en dator till en annan är att flytta över mappen FILE_IT som ligger på C:. Du kan använda ett vanligt
usb-minne.

Notera att mappen alltid skall ligga direkt under Lokal disk C: och heta
FILE_IT.

1. På gamla datorn: Dubbelklicka på "Datorn" eller "Den här datorn".
2. Dubbelklicka på Lokal disk C:. (Kan även heta bara C:.)
3. Högerklicka på mappen FILE_IT och välj Kopiera.
4. Stäng fönstret.
5. Dubbelklicka på "Datorn" eller "Den här datorn" igen.
6. Dubbelklicka på "Flyttbar disk", vilket är ditt usb-minne (Kan heta t ex E: eller F:.)
7. Högerklicka i det vita i fönstret och välj Klistra in. En kopiering av mappen FILE_IT startar.

Det går alltid att starta programmet genom att dubbelklicka på FILE_IT ikonen som ligger i FILE_IT mappen. Men det kan vara smidigt att skapa en ny genväg (start -ikon) och lägga den på skrivbordet. Det gör du genom att öppna (dubbelklicka på) "Den här datorn", C: och sedan på FILE_IT.
Sedan högerklickar du på FILE_IT (eller FILE_IT.exe som applikationen heter) och sedan välja Skicka till skrivbord (skapa genväg). En ny ikon dyker då upp på ditt skrivbord (på bakgrunden). Denna kan du starta File it! med.

Installation med installationsprogram behövs alltså inte, det är bara att klistra in mappen FILE_IT.

Notera att mappen alltid skall ligga direkt under Lokal disk C: och heta
FILE_IT. Lägg den ingen annan stans och döp den inte till något annat.

mvh
Henrik
Post Reply