Slippa bära med sig dator. Ha File it på en hårddisk.

Lägg in frågor om File it! så får du svar av Vektor.
Post Reply
Admin
Site Admin
Posts: 29
Joined: 2008-06-11, 08:30
Location: Saltsjöbaden
Contact:

Slippa bära med sig dator. Ha File it på en hårddisk.

Post by Admin »

Hej,

Jag har en fråga ang att kunna få tillgång till File it från mina två datorer. Jag har hittills använt File it i min stationära på arbetet och skulle nu vilja kunna jobba med File it även hemma på min hemdator. Hur går jag tillväga då?

Hälsning och God Fortsättning på ett nytt År!

Birgitta
Admin
Site Admin
Posts: 29
Joined: 2008-06-11, 08:30
Location: Saltsjöbaden
Contact:

Post by Admin »

Hej!

Detta går att lösa men man måste välja ett alternativ och sedan följa det konsekvent.

Man kan inte installera programmet på två datorer och sedan synkronisera de inmatningar man gör. Det går inte. (Om man inte väljer nätverksversionen av File it , men det är ju en annan prisklass.)

Ett sätt som några användare har valt är att ha File it på en extern hårddisk. Det finns små varianter som liknar en mobiltelefon i storlek.
De kopplas in på usb-porten. Hela mappen FILE_IT ligger på hårddisken som kan kopplas om till vilken dator som helst. Dessa datorer har alltså ingen File it installation alls!

Många har en bärbar dator eftersom man kan bära med sig den hem från jobbet. Med en extern skärm kan man få samma känsla som med en stationär dator. Vissa vill dock inte använda en bärbar dator utan hellre använda alternativet med en extern hårddisk.

En hårddisk kostar ca 600 kr och det räcker med en liten. Se till att köpa en som inte behöver extra strömmatning utan får ström genom usb-sladden. Många fabrikat finns och de flesta är bra. Man bör inte använda usb-minnen. De är inte alls lika tillförlitliga. (De passar bra för säkerhetskopior men de bästa är om man har två stycken och alternerar dem.)

Man får dock aldrig glömma att ta med sig sin hårddisk! Den blir ju nu väldigt viktig att alltid ha till hands och får samtidigt inte tappas bort.

Säg till om du villa att jag skall maila dig en instruktion för hur du skall gå tillväga. Det är enkelt, man bara lägger över hela mappen FILE_IT till hårddisken.

Man kan sedan skapa genvägar till File_it.exe som ligger i mappen FILE_IT på den externa hårddisken. Detta gör man genom att öppna externa hårddisken, öppna mappen FILE_IT, högerklicka på ikonen File_it.exe och välja i menyn Skicka till.. Skrivbordet (skapa genväg).

Det finns några saker att beakta:
1. Rapporteringsfilen lägger sig inte på C:FILE_IT/Filer utan i den mapp som File it ligger i på din externa hårddisk.
2. Då man gör uppgraderingar, så lägger man enklast mappen FILE_IT på en dators interna hårddisk C: och sedan gör uppgraderingen enligt instruktion. Då uppgraderingen är klar lägger man åter mappen FILE_IT till den externa hårddisken.
3. Säkerhetskopiering (normalt varje vecka) skall göras på ett lite annat sätt. T ex kan man skapa en mapp på datorns interna hårddisk C: som heter "Kopior av File it". Där kan man lägga kopior av FILE_IT (hela mappen med alla dess filer). Läs mer i manualen om Säkerhetskopiering, kap 3.8.

Mvh
Henrik Riccius
Post Reply