Support

Vi har samlat all support våra kunder behöver på ett ställe. Nedanför hittar du manualer, frågor och svar, tips och formulär för att skapa ett supportärende.

Manual

Med hjälp av manualen hittar du svaren på de allra flesta frågor, även frågor av mer avancerad karaktär. Den är utmärkt för att lära sig mer om File it. Öppna manualen

FAQ

Vi har samlat de vanligaste frågorna med svar i vår FAQ, ett bra ställe att titta på om du stöter på problem. Gå till FAQ:n

Forum

I vårt forum kan du ställa frågor och få svar, eller bara läsa andras tidigare frågor. Gå till forum

Fjärrstyrning

Fjärrstyrning är ett enkelt sätt att få hjälp. Du får support genom att vi ser samma skärm Gå till fjärrstyrning.

Supportfilmer

Supportfilmer är en tjänst som är under utveckling, vi kommer snart att erbjuda videoguider för File it Läs mer

Skapa supportärende

Via ett formulär kan du skapa ett supportärende. Du anger en kort problembeskrivning så svarar vi dig via e-mail. Gå till formuläret

FAQ / Frågor & Svar

Hur kan jag lägga in besök som inte skall komma med i månadsredovisningen?

Använd koder som börjar på en bokstav för behandlingar som inte skall rapporteras till landstinget. Lägg in koden i kodlistan först (Funktionsmenyn - Inställningar). Läs mer i vårt Forum på hemsidan.

Hur raderar jag ett besök?

Knappen "Makulera" visas uppe då du har klickat på en patients "lista-knapp" (den s.k. besökslistan visas). Klicka på ett datum och sedan på knappen "Makulera". Det går inte att radera ett besök.

Hur raderar jag en patient?

Gå in på patientkortet och klicka på Radera-knappen.

Vad gör jag då ett register är skadat?

Se manualen kap 4.7 (version 4).

Vad är mallarna för något?

Ett remissvar ser ofta likadant ut. Det kanske innehåller fem rubriker. Om man lägger dessa fem rubriker i en mall kan man lätt klistra in dem i nya remissvar. Se manualen för mer information. Passar även bra för statusanteckningar och anamnes.

Hur kan jag skriva ut alla kvitton för en månad på en gång?

Man kan skriva ut alla kvitton för en viss månad. Man får då ut en bunt kvitton (ett per patient) som man kan dela ut till patienterna allt eftersom de kommer åter. Vissa vårdgivare hinner inte med att skriva ut kvitton under dagarna. Då är detta sätt en snabb lösning. Klicka på "Special" i funktionsmenyn och sedan på "Skriv kvitton för viss månad" eller "Skriv kvitton för viss tidsperiod".

Då jag gör säkerhetskopior får jag meddelande om att disken är full.

Ignorera detta meddelande som kommer upp i version 3.1.0 och tidigare.

Hur sparar jag gamla remissdatum och frikortsnummer?

Informationen om gamla remissdatum och frikort sparas inte. Man raderar gammal information och skriver in ny. Vill man av någon anledning spara gamla remissdatum, frikortsnummer och frikortsdatum kan man själv skriva in dem i t ex en daganteckning.

Jag vill inte radera namn och adress på föregående remitterande läkare på remissvaret. Hur gör jag då när jag skall lägga in en ny?

Du kan gå till fältet med en remitterande läkare inmatad, ställa markören på första positionen, trycka 4 enter, ställa markören på första positionen igen och skriva in den nya läkarens namn och adress. Detta gör att man kan lagra flera läkares uppgifter i samma fält (och det syns inte på utskriften).

Hur kan jag göra statistik för de olika remitterande läkarna jag har haft?

Läkarstatistik kan enkelt göras: gå till ett remissvar, välj "Sök" i menyn "Poster". Klicka sedan i läkarfältet och välj "Sätt in..Från index" i menyn "Redigera". Dubbelklicka på ett läkarnamn. Tryck sedan på enter. Notera antal hittade. Upprepa för samtliga läkarnamn.

Kan man sortera efter remitterande läkare?

Det går bra att sortera patienterna eller besöken i vilken ordning som helst. Välj "Sortera" i menyn "Poster". Ställ upp valfri sorteringsordning. All information i File it är sökbar och sorterbar.

Vad är snabbdatum för remiss?

Om du har matat in ett remissdatum på ett patientkort kan du trycka CTRL-2. Detta gör att programmet automatiskt skriver in ett datum i fältet "remiss giltig t.o.m" som motsvarar remissdatumet plus 4 månader. (Vill man ha ett annat intervall kan detta ändras i inställningarna.)

Vad är det för knappar som finns i marginalen i File it?

Nere till vänster finns zoom-knappar som ser ut som små berg. Dessa behövs normalt inte i arbetet med File it men kan användas för att zooma in en sida om man inte kan läsa vad som står.

Hur ofta kommer det nya uppgraderingar av File it?

Det kommer ca en uppgradering per år. Utskick görs då det blir aktuellt. Nya versioner innehåller förbättringar enligt de önskemål som kommer in samt nya krav från Landsting och myndigheter.

Vad är TMP-filer för något?

TMP-filen är en oviktig temporär fil som skapas bl a vid kopiering. Den kan raderas eller så kan man strunta i den eftersom den inte tar något utrymme. Den skapas ibland på usb-minnen och ibland i mappen File_it på hårddisken.

Hur ändrar man taxorna då ersättningen ändras?

Klicka på "Inställningar" i Funktionsmenyn. Ändra uppgifterna och klicka "Åter".

Hur byter jag lösenordet till File it

Klicka på "Byt lösenord" i "Funktionsmenyn". Ändra lösenordet enligt anvisningarna. Vi rekommenderar att man även har ett lösenord i Windows inbyggda skärmsläckare.

Kan jag flytta över File it till en annan dator?

Om du har köpt en ny dator och behöver flytta över File it lägger du över hela mappen File_it till din nya dator (obs kräver usb-minne eller likande) Klicka Forum ovan och läs mer under aktuell fråga.

Jag kan inte läsa all text för att den är för liten.

Välj 150% i inställningarna (Skärmstorlek).Du klickar Funktionsmeny, Inställningar för att komma till inställningarna.

Hur söker jag snabbt fram dagens besök?

Klicka på "Dagens" uppe till höger.

Hur laddar jag hem Manualen till min hårddisk?

Överst i manualen finns en länk till ett pdf-dokument. Högerklicka och välj "Spara mål som..." Välj även ev. i vilken mapp som du vill spara filen.

Fjärrstyrning

För att snabbt kunna ge effektiv support och samtidigt spara in kostnaden för resor kan ni koppla upp er mot vår fjärrstyrning med TeamViewer. Fjärrstyrning är ett enkelt sätt att få hjälp.

Fjärrstyrning måste bokas i förväg. Fjärrstyrning fungerar precis som om man sitter vid samma dator, din dator. Genom fjärrstyrning ser man samma skärmbild, och båda kan styra datorn. Allt sköts via säkra krypterade anslutningar och vi kan endast ta över datorn när ni aktivt godkänner det. Ni uppger ett lösenord som endast visas på er dator. Programmet behöver inte administrationsrättigheter och det krävs normalt inga ändrade inställningar i brandväggen. Hör av er för att boka en tid! Vid presentation av File it kan ni även välja att ansluta via en webläsare.

PC: välj Kör, Fortsätt, Fortsätt

 

Instruktioner: Ett nytt fönster öppnas, Hämtade filer. Dubbelklicka på TeamViewerQuickSupport. En fråga kommer, "Är du säker..?", Klicka Öppna. Om du inte ser fönstret hämtade filer i Safari, Välj Fönster > Filhämtningar eller tryck på Alt+Kommando+L. Dubbelklicka på TeamViewerQuickSupport.)

Vektor AB

Kontakta oss gärna om du har några frågor. Använd formuläret till höger, skicka ett mail eller ring.

Telefon: 0707-727802

E-post: info@vektor.se

Adress: Götgatan 15, 116 46 Stockholm